Kelas Satu Merah






Aku  masuk kelas satu merah.Aku ingat lagi hari pertama hari persekolahanku. Waktu itu tahun 1981.Pagi-pagi lagi emak sudah mengejutkan aku, untuk mandi dan bersiap-siap ke sekolah untuk hari pertamaku.

Bapa yang menghantar aku. Bapa menunggu aku sampai aku tidak meragam, biasalah budak-budak waktu itu.Menangis, biasalah, jiwa kanak-kanak lagi.

Meriah sungguh hari pertama sekolah, ibu bapa masing-masing menghantar anak-anaknya. Ada yang naik basikal, motor dan kereta. Aku dan bapa berbasikal waktu itu. Bagaikan pesta waktu itu. 

Ada yang menangis, ada yang tak mahu masuk kelas dan macam-macam ragam, begitulah aku tidak terkecuali…ha…ha…ha..

Bapa yang membelikan aku makanan sewaktu rehat. Sampai beberapa hari jugalah bapa terpaksa balik lambat kerana aku belum dapat menyesuaikan diri. 

Lama-lama, akhirnya aku sudah boleh menerima keadaan itu. Satu persatu kawan-kawan aku kenali. Kawan-kawan yang aku masih ingati waktu itu, Suardi, Herman, Irwan, Rizal Fakir, Norazim dan lain-lain. 

Akhirnya, dari sehari ke sehari aku sudah terima hakikat, aku kena pergi sekolah jika aku ingin pandai.

Itulah nostalgia ringkas yang masih aku ingati.

Comments

Popular posts from this blog

Syair: Perpaduan

Pantun Perpaduan

Sajak: Perpaduan Sejati Bukan Mimpi